Per a més informació, consulta la resolució núm. 002-024_B3 aquí
El context
El 8 d’abril del 2025, l’APDA va desestimar el recurs de reposició presentat per Andorra Telecom, SAU i va mantenir la sanció d’amonestació, d’acord amb els articles 72.1.a, 72.2.e, 72.2.k i 72.2.l de la LQPD, per incompliments relatius a la protecció de dades personals en el marc d’un presumpte frau d’enginyeria social (SIM swapping).
L’actuació d’ofici es va iniciar els dies 8 i 9 de novembre del 2024, arran de diverses informacions als mitjans de comunicació i altres fets indiciaris d’incompliments. Davant d’aquesta situació, i no havent rebut cap notificació de violació de seguretat per part de l’entitat, l’APDA va iniciar una inspecció per analitzar possibles incompliments de la LQPD.
Les investigacions
El servei d’inspecció va enviar un requeriment d’informació a Andorra Telecom, SAU sol·licitant: explicacions sobre com s’aplicaven els principis de protecció de dades; detalls dels protocols de seguretat i identificació; el contingut del formulari de violació de seguretat i les raons per no haver-la notificat a l’APDA i evidències d’haver comunicat l’incident als afectats.
La investigació va revelar que un tercer no autoritzat —el suplantador— trucava a l’operadora per informar que la seva SIM havia deixat de funcionar i sol·licitava l'emissió d'una eSIM virtual. Andorra Telecom, SAU, seguint el protocol intern, procedia a la identificació del sol·licitant mitjançant la verificació de quatre dades personals (nom complet, cognoms, número de telèfon i document identificatiu). En casos d'anomalies o dubtes, es podien requerir dades addicionals com l’adreça, la data de naixement i els últims quatre dígits del compte bancari associat. Un cop completat aquest procés, l'operador enviava l’eSIM a l’adreça electrònica del sol·licitant. La investigació va evidenciar que els suplantadors trucaven per demanar una eSIM, superant el protocol de verificació.
Andorra Telecom, SAU va reconèixer que havia atès 60 trucades de defraudadors, 4 de les quals van suposar un frau, i que es van fer 7 migracions de SIM no sol·licitades pel titular.
Les infraccions
L’APDA va concloure que:
Així, les infraccions comeses van ser:
Infracció considerada molt greu :
Infraccions considerades greus:
La sanció
Com a societat pública, Andorra Telecom, SAU està subjecta al règim sancionador específic aplicable a organismes del sector públic establert a la LQPD, que preveu l’amonestació com a única sanció possible.
Així, es va sancionar amb una amonestació i es va ordenar a Andorra Telecom, SAU que revisés el protocol d’identificació de titulars de targeta SIM, i l’enviés a l’APDA en un termini de 15 dies hàbils. D’altra banda, es va recomanar a l’entitat incorporar la simulació en els seus processos de seguretat.
Per aprofundir
Normativa de referència