L’Agència Andorrana de Protecció de Dades (APDA) ha fet balanç de l’actuació preventiva i informativa iniciada el passat mes de maig per verificar el compliment de la Llei qualificada 29/2021 de protecció de dades personals (LQPD) per part dels partits polítics inscrits al registre oficial disponible al web del Ministeri de Justícia i Interior del Govern d’Andorra.
Aquesta iniciativa es va impulsar arran de diverses queixes de ciutadans i ciutadanes sobre possibles incompliments de la normativa per part d’alguns partits polítics. Per aquest motiu, l’APDA va adreçar un requeriment d’informació als 10 partits polítics inscrits al registre. L’LQPD va entrar en vigor el maig del 2022, però fins al requeriment d’enguany fet per l’APDA, la majoria de partits no havien revisat ni actualitzat adequadament la seva política de privacitat. En aquest període es van celebrar eleccions generals i comunals, durant les quals la manca de transparència sobre el tractament de dades personals podria haver generat riscos afegits per als drets de les persones.
Situació prèvia al requeriment
Les dades obtingudes mostren que, abans del requeriment, la situació era clarament deficient: només 1 de 10 partits disposava d’una política de privacitat publicada i prou alineada amb els requisits de l’LQPD, amb marge de millora. La resta (9 partits) presentaven polítiques incompletes o amb greus errors (en alguns casos encara es feia referència a la normativa del 2003) o no en tenien cap publicada.
Quatre partits sense resposta, sense política de privadesa i sense DPD
Dels 10 partits requerits, 4 no han respost l’APDA i, a més, no tenen publicada una política de privacitat ni han designat un Delegat o Delegada de Protecció de Dades (DPD).
3 d’aquests 4 no tenen representació parlamentària; tanmateix, l’LQPD és d’aplicació general a tots els Partits Polítics inscrits al registre i, per tant, actius, amb independència de la seva presència al Consell General. El quart, amb representació parlamentària, té el seu web en manteniment i facilita únicament una adreça electrònica de contacte. En conseqüència, no disposa de política de privacitat accessible ni consten les dades de contacte del o de la DPD ni els motius de la seva inexistència.
Designació del o de la DPD: avanços parcials
Abans del requeriment, només 2 partits tenien designat una persona Delegada de Protecció de Dades.
2 partits més l’han designada després del requeriment.
2 partits han indicat que consideren que no estan obligats a designar-la.
Els tres partits sense representació parlamentària que no han respost, tampoc han notificat les dades de contacte del o de la DPD ni han aclarit si en disposen o els motius pels quals no en tenen.
Resultats després del requeriment
Després de l’actuació de l’APDA:
5 partits tenen política de privacitat publicada (publicada no equival necessàriament a «completa»: l’APDA continua revisant la qualitat dels continguts rebuts).
De la resta, 1 manté el web en manteniment, 1 ha traslladat la política a l’APDA, però encara no l’ha publicada, i 3 no han respost i no disposen de política de privacitat al seu lloc web.
A data actual, 20 d’agost del 2025, 4 partits disposen de política de privacitat publicada i una persona delegada de protecció de dades designada.
Riscos
D’acord amb l’article 9 de l’LQPD, les dades personals que revelen opinions polítiques constitueixen categories especials i, per tant, el seu tractament està prohibit amb caràcter general, excepte si concorre alguna de les circumstàncies legalment previstes. Així mateix, els sistemes automatitzats (formularis, xats, IA, canals de missatgeria) poden inferir dades sensibles, encara sense recollir-les explícitament, incrementant els riscos de vulneració de drets. Aquest context exigeix transparència i responsabilitat, especialment en períodes electorals o en qualsevol procés de participació ciutadana.
Règim sancionador
L’APDA recorda que l’LQPD va entrar en vigor el maig del 2022 i que la protecció de dades en l’àmbit polític és especialment sensible, atès que les dades relatives a opinions polítiques constitueixen categories especials i requereixen un nivell de protecció elevat.
L’Agència ja ha imposat amonestacions a altres entitats per manca de política de privacitat i adverteix que aquests incompliments poden comportar sancions econòmiques rellevants. D’acord amb l’LQPD:
Infracció molt greu: l’omissió del deure d’informar la persona interessada sobre el tractament de les seves dades (arts. 16 i 17) se sanciona amb 30.001 € – 100.000 €.
Infracció lleu: l’incompliment del principi de transparència o del dret d’informació per no facilitar tota la informació dels arts. 16 i 17 se sanciona amb 500 € – 15.000 €.
En cas de detectar incompliments, l’APDA pot dur a terme actuacions com ara requerir mesures correctores, emetre advertiments o amonestacions, ordenar la publicació o esmena de les polítiques de privacitat, verificar el compliment mitjançant inspeccions i, si escau, incoar procediments sancionadors amb les sancions econòmiques previstes a l’LQPD.
L’APDA recorda que, si una persona considera que s’han vulnerat els seus drets en matèria de protecció de dades o que no se l’ha informat adequadament sobre el tractament de les seves dades personals, pot presentar una reclamació davant l’Agència, la qual avaluarà el cas i actuarà d’acord amb les seves competències.
Per aprofundir:
Guia de bones pràctiques del deure d’informar
Formulari per sol·licitar informació sobre el tractament de les dades personals
Model política de privacitat plana web
Model exercici dels drets relatius a la protecció de dades personals
Normativa de referència:
Article 16 de l’LQPD. Informació que s’ha de facilitar quan les dades personals s’obtenen de la persona interessada.
Article 17 de l’LQPD. Informació que s’ha de facilitar quan les dades personals no s’obtenen de la persona interessada.